Wniosek o przyjęcie do Poradni (DOC lub PDF)

Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego (DOC lub PDF)

Opinia o uczniu dla Zespołu Orzekającego (DOC lub PDF)

Opinia o uczniu dla Zespołu Orzekającego w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia (DOC lub PDF)

Wniosek o wydanie opinii (DOC lub PDF)

 

Zaświadczenie lekarskie na potrzeby Zespołu Orzekającego:

- kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (DOC lub PDF)

- zagrożenie niedostosowaniem społeczny, niedostosowanie społeczne (DOC lub PDF)

- indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania (DOC lub PDF)

- w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia (DOC lub PDF)

 

PROCEDURY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW SKŁADANYCH DO ZESPOŁU ORZEKAJĄCEGO

 

1. Orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawane są na  pisemny wniosek obojga rodziców (wymagane są dwa podpisy).

2. Wnioski i zgłoszenia dotyczące orzecznictwa i opiniowania należy pobrać i złożyć osobiście w sekretariacie poradni.

3. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:

                       I.            Nauczanie indywidualne:

A.      W razie wypadku losowego, zdrowotnego:

a.     zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza określające czas, w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły (nie krótszy niż 30 dni), wzór zaświadczenia w załączeniu,

b.      opinię nauczycieli uczących o funkcjonowaniu ucznia w szkole lub świadectwa ucznia z ostatniego roku.

W razie jednorazowego kontaktu z poradnią nie są konieczne badania psychologiczno - pedagogiczne.

B.      W przypadku różnego rodzaju schorzeń:

a.     zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka wydane przez lekarza określające czas, w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie ucznia do szkoły,

b.      dokumentację medyczną wskazująca przyczynę, która uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie ucznia do szkoły,

c.       opinię nauczycieli uczących o funkcjonowaniu ucznia w szkole,

d.      wyniki badania psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego.

                     II.            Kształcenie specjalne

A.    w przypadku niepełnosprawności intelektualnej wyniki aktualnego badania psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego oraz w razie występowania schorzeń - dokumentacja medyczna.

B.      w przypadku uczniów:

-        niesłyszących,

-        słabo słyszących,

-        niewidomych,

-        słabo widzących,

-        z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,

-        z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

-    niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniami lub z zaburzeniami zachowania - wymagana jest dokumentacja medyczna diagnozująca i wskazująca jednoznacznie na daną niepełnosprawność.

Jeżeli wymienione w punktach A i B niepełnosprawności ze sobą współwystępują (z wyjątkiem niedostosowanych społecznie) mówimy wówczas o sprzężonej niepełnosprawności dziecka.

III.     Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze:

a.                  wyniki badania psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego,

b.                 dokumentacja medyczna.

IV.     Wczesne wspomaganie rozwoju

 a.                  kompletna dokumentacja medyczna,

 b.                 wyniki badania psychologicznego lub obserwacji psychologicznej, badanie logopedyczne (określenie rozwoju psychoruchowego dziecka).

 

Od momentu złożenia wniosku przez rodzica wraz z kompletem dokumentacji zostaje uruchomiona procedura orzecznicza w poradni.

Przewodniczący w wydanym zarządzeniu określa skład zespołu oraz termin jego posiedzenia.

Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu oraz przedstawić swoje stanowisko o czym jest informowany pisemnie.

Wnioskodawca odbiera osobiście orzeczenie (opinię).

Od orzeczenia wydanego przez zespół orzekający poradni wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty w Rzeszowie za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.

                         

Wykaz wydawanych opinii:

-        wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;

-        odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;

-        spełniania przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;

-        zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;

-        objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;

-        dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;

-        specyficznych trudnościach w uczeniu się;

-        udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;

-        przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;

-        pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej;

-        zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;

-        braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;

-        objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;

-        inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży (np. dla PZP, poradni foniatrycznej, Sądu).

 

 

Działania na terenie poradni

 

I. Diagnozowanie dzieci i młodzieży:

-        diagnoza psychologiczna;

-        diagnoza pedagogiczna (w tym tyflopedagogiczna i surdopedagogiczna);

-        diagnoza logopedyczna;

-        diagnoza dla potrzeb doradztwa zawodowego

II. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

 

1. Prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży

-        terapia pedagogiczna;

-        psychologiczna;

-        logopedyczna;

-        terapia biofeedback;

-        zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne.

2. Udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej

-        porady i konsultacje (w tym dyżur psychologa i doradcy zawodowego);

-        warsztaty;

-        prowadzenie mediacji;

-        interwencja w sytuacjach kryzysowych;

-        program „Słyszę” dla przedszkolaków;

-        program „widzę”?

3. Udzielanie pomocy rodzicom

-        grupy wsparcia dla rodziców dzieci autystycznych;

-        terapia rodzin;

-        prowadzenie mediacji;

-        interwencja kryzysowa;

-        warsztaty;

-        porady i konsultacje;

-        wykłady i prelekcje.

III. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki.

-        porady i konsultacje;

-        grupy wsparcia (dla pedagogów szkolnych, logopedów) z terenu miasta;

-        prowadzenie mediacji;

-        interwencja kryzysowa;

-        warsztaty;

-        udział w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów;

-        udział w zebraniach rad pedagogicznych;

-        wykłady i prelekcje;

-        działalność informacyjno - szkoleniowa.

IV. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Tematyka rad pedagogicznych dla nauczycieli

1.      „Profilaktyka suicydalna”

2.      „Zły dotyk - profilaktyka agresji i przemocy”

3.      „Dopalacze i środki psychoaktywne – współczesne zagrożenia młodzieży”

4.      „Praca w relacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu i zaburzeniami zachowania”

5.      „Świadome i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych”

6.      „Praca z uczniem słabowidzącym”

7.      „Praktyczne umiejętności wychowawcze”

8.      „Praca z uczniem słabosłyszącym”

9.      „Edukacja włączająca w szkołach i placówkach – specjalna organizacja nauki i metod pracy”

10.  „Doradztwo zawodowe w zreformowanej szkole”

11.  „Praca z dzieckiem (uczniem) z zaburzeniami rozwoju – zespół Aspergera, autyzm oraz inne całościowe zaburzenia rozwoju”

12.  „Praca z uczniem niepełnosprawnym ruchowo i intelektualnie”

13.  „Cyberprzemoc”

14.  „Emisja głosu”

15.  „Profilaktyka zaburzeń głosu”

16.  „Metoda klasy odwróconej”

17.  „Diagnoza dziecka w edukacji przedszkolnej”

Prowadzenie kompleksowego wspomagania ukierunkowanego na rozwój przedszkoli i szkół.

Procesowe wspomaganie szkół obejmuje:

-        Spotkanie informacyjne z radą pedagogiczną,

-        Warsztat diagnostyczno- rozwojowy,

-        Pomoc w opracowaniu Planu Wspomagania Szkoły/Przedszkola
w wybranym zakresie,

-        Pomoc w realizacji zaplanowanych przez nauczycieli zadań (według potrzeb),

-        Pomoc w opracowaniu sprawozdania z realizacji Planu Wspomagania Szkoły/Przedszkola

-        Podsumowanie wspomagania podczas zebrania Rady Pedagogicznej.

 

Kompleksowe wspomaganie to głównie odpowiedź na potrzeby przedszkola/szkoły, a głównym jego celem jest doskonalenie jakości pracy.

Specjalista
Stanowisko
 Zakres tematyczny
dyrektor
  • zastosowanie TIK w edukacji,
  • profilaktyka uzależnień od komputera i Internetu,
  • bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie,
Ewa Brzyszcz pedagog
w-ce dyrektor
  • terapia pedagogiczna dzieci i uczniów z trudnościami edukacyjnymi,
  • zajęcia profilaktyczne w przedszkolach i szkołach,
  • wspomaganie procesowe przedszkoli i szkół,
  • prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów i nauczycieli,
  • zajęcia socjoterapeutyczne,
  • diagnoza uczniów z trudnościami edukacyjnymi oraz terapii EEG - Biofeedback,
Małgorzata Baranowska psycholog

Agnieszka Biela-Małecka

psycholog
  •  diagnoza rozwoju dziecka, trudności w nauce, zaburzeń zachowania i emocji, osobowości,
  • psychoedukacja młodzieży, rodzica, nauczycieli ( tu w różnej formie),
  • terapia psychologiczna w kryzysie rozwojowym,
  • psychoterapia zaburzeń nerwicowych ( dzieci, młodzież, rodzic).
Ewa Biernat psycholog  
Katarzyna Dziuba-Owsianka psycholog  
Anna Pytel psycholog
  • diagnoza i terapia psychologiczna zaburzeń emocjonalnych u dzieci; młodzieży w kryzysach, po przebytych urazach, zagrożonej uzależnieniami
  • i zaburzeniami osobowości,;
  • diagnoza i terapia psychologiczna zaburzeń rozwojowych ze spektrum autyzmu u małych dzieci; rodziny (terapia rodzin),
  • psychoterapia: dzieci i młodzieży objętych opieką psychiatryczną,
  • profilaktyka, bezpośrednia pomoc dzieciom i młodzieży oraz wspieranie nauczycieli
  • i wychowawców,
  • zajęcia grupowe ogólnorozwojowe z dziećmi i młodzieżą,
  • prowadzenie Treningu Umiejętności Społecznych (TUS),
Anna Suszczyńska psycholog
  • diagnoza psychologiczna,
  • terapia psychologiczna,
  • psychoterapia poznawczo-behawioralna,
  • praca z uczniem zdolnym,
Irmina Wójcik-Gronczewska psycholog
  • diagnoza i psychoterapia dzieci i dorosłych,
Teresa Bienias pedagog
  • diagnoza pedagogiczna,
  • terapia pedagogiczna,
  • terapia Biofeedback,
Teresa Czech pedagog
  • diagnoza pedagogiczna i surdopedagogiczna,
  • zajęcia z terapii pedagogicznej.
  • zajęcia grupowe w przedszkolach realizując program „Bawimy się zgodnie” z elementami Dennisona,
  • spotkania dla rodziców i nauczycieli w zakresu rozpoznawania i terapii dysleksji, dojrzałości szkolnej,
  • praca z dzieckiem słabosłyszącym,
  • procesowe wspomaganie szkół,
Jolanta Czulińska pedagog
  • diagnoza pedagogiczna trudności w nauce.
  • terapia pedagogiczna dzieci z trudnościamiw uczeniu się.
  • terapia biofeedback dla dzieci.
  • poradnictwo dla dzieci, rodziców i nauczycieli- rozwiązywanie problemów związanych z nauką, zachowaniem w szkole.
  • zajęcia grupowe w przedszkolu : wspomagające rozwój, twórcze myślenie.
  • zajęcia grupowe w szkole: integrujące zespół klasowy ,na temat jak lepiej się uczyć,
  • zajęcia warsztatowe dla rodziców - jak wychować kreatywne dziecko, dojrzałość szkolna, adaptacja dziecka w przedszkolu, praca z dzieckiem zdolnym w domu
  • zajęcia warsztatowe dla nauczycieli - zły dotyk czym jest przekraczanie granicy ciała, profilaktyka trudności w nauce – rozpoznawanie specyficznych trudności w uczeniu się.
Bożena Sikora pedagog
  • indywidualne zajęcia terapii pedagogicznej i terapii biofeedback,
  • badania diagnostyczne przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci w różnych przedziałach wiekowych,
  • profilaktyka dzieci w wieku przedszkolnym, zajęcia o takim charakterze na terenie zainteresowanych przedszkoli,
Renata Zbyrad pedagog
Malgorzata Zych pedagog
  • terapia pedagogiczna dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce,
  • zajęcia profilaktyczne w przedszkolach i szkołach,
  • zajęcia socjoterapeutyczne,
  • Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci ze spectrum autyzmu,
  • prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla pedagogów i nauczycieli,
  • procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli,
  • szkolenia dla nauczycieli,
Agnieszka Nakielska-Dydo logopeda
  • diagnoza i terapia wad wymowy i zaburzeń mowy,
  • spotkania edukacyjne w zakresie profilaktyki logopedycznej skierowane do rodziców,
  • specjalista w dziedzinie emisji głosu z uprawnieniami do prowadzenia szkoleń dla nauczycieli,
Małgorzata Michalska logopeda
  • diagnoza i terapia logopedyczna,
  • przesiewowe badania mowy w przedszkolach,
  • przesiewowe badania słuchu „Słyszę dla przedszkolaków”,
  • spotkania z rodzicami dzieci 3-letnich w ramach profilaktyki logopedycznej,
Dorota Paliwoda logopeda
  • diagnoza i terapia dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym,
  • pracy z dziećmi z wadami wymowy, z opóźnionym rozwojem mowy, z niedokształceniem mowy o typie afazji,
  • praca z dziećmi ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną oraz z dysleksją,
  • zajęcia z dziećmi w ramach profilaktyki logopedycznej oraz warsztaty dla rodziców,
Justyna Uchańska socjolog
doradca zawodowy
 

 

Pomocy w załatwieniu niezbędnych formalności udzielą pracownicy sekretariatu:

Beata Wianecka-Długoń i Renata Nowicka - Pazdan

Obsługa - Adela Siol